4 mars, 2020

Kan man dra ut en tand själv?

Att behöva dra ut tänder av olika orsaker är inget ovanligt. Men behöver man göra det hos tandläkare, eller kan man dra ut en tand själv?

Att dra ut en tand är ett svårt ingrepp

Tänder är betydligt större än den del som syns ovanför tandköttet och rötterna sitter djupt. Att dra ut en tand själv är därför inte att rekommendera av flera olika anledningar. Har man otur kan man drabbas av jobbiga inflammationer och dessutom behövs både verktyg och bedövning för att ingreppet ska kunna utföras på ett bra och säkert sätt.

Har du en tand som smärtar eller om du upplever något annat problem med den finns ingen anledning att experimentera på egen hand. Risken är att du får ännu mer problem än innan. Sitter tanden dessutom fast som den ska är det mer eller mindre omöjligt att lyckas dra ut den själv och man bör därför vända sig till en tandläkare för hjälp.

Om du har en lös tand

Även om du upptäcker att en tand sitter väldigt löst sa du undvika att dra ut den eller ens röra den själv. Kontakta en tandläkare snarast så att denne kan göra en undersökning. I vissa fall går det att rädda tanden men skulle den behöva avlägsnas är det bättre att låta någon kunnig göra det.

Dra ut tand hos tandläkare

Upplever man problem och tror att en tand behöver dras ut ska man alltså se till att vända sig till en tandläkare istället för att försöka sig på ingreppet på egen hand. Efter en undersökning, ofta inkluderad röntgen, kan tandläkaren avgöra vad som orsakar problemet och vad som behöver göras. Behöver den då dras ut görs det efter speciella rutiner.

När en tand dras ut blir man först bedövad och man behöver inte oroa sig för smärta. Däremot kan det kännas obehagligt på andra sätt men detta är inte farligt. Tandläkare har bra erfarenhet av det ingreppet eftersom det är så vanligt.

I vissa fall fan ett kirurgiskt ingrepp vara nödvändigt för att få bort hela tanden och dess rot. Det tar såklart lite längre tid men innebär sällan andra komplikationer än när en tand dragits ut på vanligt vis.

Undantag för mjölktänder

Att barns mjölktänder och blir lösa är naturligt och händer normalt någonstans runt 6-årsåldern. Har man ett barn som börjat fått lösa mjölktänder (https://solnadental.se/mjolktander-som-inte-lossnar) behöver man inte åka in till tandläkaren för att dra ut dessa eftersom dom oftast släpper av sig själva, till följd av att den permanenta tanden trycker på och vill komma upp.

Faktum är att det är bra att försöka få lösa mjölktänder att lossna så snabbt som möjligt för att undvika skador på den nya underliggande tanden.

Tips för att dra ut mjölktänder

Även mjölktänder har rötter, om än inte lika kraftiga som permanenta tänder. Det kan därför bara svårt att få dom att lossna även efter att dom börjar bli lösa men då finns några smarta knep man kan prova på för att skynda på processen.

• Vicka och vrid – När barnet först upplever att en eller flera tänder börjar sitta löst kan man uppmana honom eller henne att vicka och vrida på den försiktigt.

• Tugga på något hårt – Att tugga på något med ett lagom hårt tuggmotstånd brukar kunna få tänderna att släppa ytterligare. Äpplen och morötter är bra alternativ, eller något annat med liknande konsistens.

• Greppa tanden och dra – När tanden blivit väldigt lös men ändå inte vill ramla ut av sig själv är det enklaste sättet att helt enkelt ta tag i den och dra ut den. Se till att ha rena händer, greppa tanden och dra ut den med en snabb rörelse.

• Kyl med is – Om barnet upplever smärta eller obehag till följd av en lös mjölktand kan man kyla området med lite is. Det kan även vara skönt att kyla områden när tanden till sist har lossnat helt och hållet.

Förutom när det gäller barns redan lösa mjölktänder bör man alltså inte försöka sig på att dra ut en tand på egen hand, vare sig den är skadad eller lös. Besök din tandläkare för undersökning och eventuellt efterföljande ingrepp för att undvika komplikationer så som inflammation.