17 september, 2018

Undvik att småäta | Så påverkar det dina tänder

Att småäta är dåligt för tänderna

Småätande är tändernas värsta fiende. Och det är inte bara godis som är skadligt, all typ av mat innebär ett angrepp på tänderna. Anledningen till det är att bakterier bryter ner sockret, som ju i princip finns i all mat i varierande mängd, till syra som angriper tandemaljen. Vill du slippa problem med tänderna bör du undvika att äta utöver de tre stora målen per dag.

”Om du har i åtanke vad som pågår i munnen när du äter någonting kan det nog fungera som en morot att vara lite mer återhållsam”

Naturligtvis är det inte möjligt att helt undvika snacks, mellanmål och dylikt. De är en del av både vardag och fest. Men om du har i åtanke vad som pågår i munnen när du äter någonting kan det fungera som en morot att vara mer återhållsam. Och om du känner dig hungrig eller sugen är det alltid bättre att sätta i sig allt det goda på en gång i stället för lite då och då. Du bör också såklart alltid överväga sockerfria alternativ.

Detta händer varje gång du stoppar mat i munnen

Varje gång du äter något påbörjas en process i din mun. När de kariesbakterier som ständigt finns på plats i munhålan märker att en bit mat fastnat på tänderna är de snabbt framme och omvandlar sockret till syra. Syran angriper tandemaljen, det hårda skikt som omger tandens krona.

Upprepade attacker varje dag påverkar i hög grad tandens motståndskraft. Till slut leder det till ett hål i tanden; karies. I hålet kan bakterier ta sig in och orsaka infektioner. Vill det sig riktigt illa tar sig bakterierna till slut in till pulpan, tandnerven, och orsakar pulpit. Det kan leda till att pulpan dör och att tanden måste rotfyllas.

Tugga tuggummi med xylitol

Vår saliv är bra på att neutralisera syran som bakterierna tillverkar. Men om man hela tiden småäter hinner inte saliven med utan angreppet på emaljen blir konstant. Att tugga tuggummi med xylitol efter en måltid kan vara ett bra sätt både att undvika att man småäter annat, men också att öka på salivproduktionen.

Hitta livsmedel med mindre socker

Även vanlig mat innehåller ofta tillsatt socker, som lätt fastnar på de bakteriebeläggningar som ständigt finns på tänderna. Vill man hitta mat med mindre socker kan man spana efter nyckelhålsmärkningen, som finns på mat som bland annat innehåller mindre socker. Kakor, godis och läsk ska man vara mycket återhållsam med och bara äta och dricka vid festligare tillfällen, definitivt inte till vardags.

Besök en tandhygienist

Genom att regelbundet besöka en tandhygienist kan du få en bra uppfattning om hur just din mun påverkas av småätande.` Hos tandhygienisterna på någon av våra mottagningar i Solna får du behandling, råd och tips om hur du bäst sköter om dina tänder och vad du kan göra för att undvika karies och tandlossning. En tandhygienist arbetar profylaktiskt, det vill säga förebyggande, både med behandling men också pedagogiskt. Kontakta oss för att boka tid hos en tandhygienist!