9 mars, 2021

Tillbakadraget tandkött – orsaker och åtgärder

När man talar om tillbakadraget tandkött så menas att tandköttet har dragit sig tillbaka från tanden och där detta innebär att tandroten exponerats.

Symtom på tillbakadraget tandkött kan tyda på tandköttsinflammation

Ett tillbakadraget tandkött är permanent: det kommer inte att komma tillbaka. Viktigt är därför att upptäcka problematiken i tid och där man direkt kan sätta in en behandling.

Att tandköttet drar sig tillbaka kan synas genom olika symtom. Du kan exempelvis se att din tand blivit längre och du kan känna att det finns en skåra där tanden möter tandköttet. Tandkänslighet är ett annat symtom där du helt enkelt upplever exempelvis ilningar eller en slags molande värk. Att du blöder när du borstar tänderna är även det en varningssignal som du ska ta på allvar. Upplever du något – eller flera – av dessa symtom så är det definitivt dags att boka in en tid hos en tandläkare.

Tillbakadraget tandkött kan tyda på att du har en tandköttsinflammation. Det innebär att plack har bildats och att bakterier tagit sig in i dina tandköttsfickor – något som gör att de blir väldigt svåra att få bort. Detta kan i sin tur leda till tandlossning (https://solnadental.se/tandlossning-orsaker-och-atgarder) och det är av den anledningen som det krävs att du snabbt agerar. Ser du att ditt tandkött börjat dra sig tillbaka kan du inte själv lösa problemet: det krävs professionell rådgivning och behandling.

Behandling av tillbakadraget tandkött

Att behandla tandkött som dragit sig tillbaka kan även det – beroende på orsak och omfattning – vara varierande. Är det en tandköttsinflammation som ligger bakom så är den reversibel. Det innebär att den går att bota och att det dessutom finns ganska goda prognoser till att lyckas med detta – beroende dock på när man upptäcker inflammationen i fråga. Det första steget är att rengöra och att ta bort alla bakterier, all tandsten (https://solnadental.se/2018/09/25/ta-bort-tandsten-sjalv-fungerar-det/) och all plack. Detta kan vara obehagligt och det kan dessutom krävas upprepade behandlingar innan tandhygienisten (https://solnadental.se/behandlingar/tandhygienist/) – som ofta sköter behandlingen – är färdig.

Det andra steget innebär att du själv som patient tar ett ansvar. Detta ligger i att hålla dina tänder rena och fräscha. Du kommer att ges tydliga instruktioner – både teoretiska och praktiska – kring hur du ska agera för att borsta tänderna, använda tandtråd och i övrigt hålla dina tänder rena.

Varför har du tillbakadraget tandkött

Det finns olika orsaker till varför man kan drabbas av ett tillbakadraget tandkött. Åldrande är en faktor, misskötsel av tänderna och munhygienen är en annan. Rökning och snusning är även de faktorer som kan leda till att tandköttet drar sig tillbaka från tänderna.

Om du inte följer den plan som satts upp så riskerar du att drabbas av tandlossning. Det brukar vara skäl nog att vara mer noggrann med skötsel av sina tänder.