25 januari, 2021

Muntorrhet – orsaker och åtgärder

Lider du av muntorrhet? Saliven finns i våra munnar för att dels underlätta matsmältningen och dels också som ett skydd för våra tänder. Det är därför viktigt att ta större förändringar i salivproduktionen på allvar. Muntorrhet beror ofta på en minskad salivproduktion eller på att salivens kvalitet är förändrad.

Varför får man muntorrhet?

Orsakerna till varför muntorrhet kan uppkomma kan vara många. En sjukdom som exempelvis feber brukar leda till en torrare mun – likaså gäller för förkylningar. Dessa sjukdomar brukar emellertid läka ut ganska snabbt. Det finns även andra faktorer som kan leda till muntorrhet. Läkemedel är ett tydligt exempel på detta.

Mediciner som verkar mot cancer har visat sig vara synnerligen bidragande till att patienten ofta drabbas av en muntorrhet. Även medicin mot Sjögrens Syndrom, diabetes samt mot olika typer av psykisk ohälsa har visat sig ha samma effekt. En annan starkt bidragande faktor till muntorrhet handlar om stress. Något som blivit extra tydligt idag då stress är något som räknas som en folksjukdom.

När ska jag söka hjälp för min muntorrhet?

Muntorrhet märks genom att du exempelvis känner dig manad att dricka mer vatten än normalt. Eller att du får svårt att tugga – och svälja – maten du äter. Det kan även synas på ditt tal. Känner du att får svårt att tala så kan en bakomliggande orsak vara att du har en alltför torr mun. Även dålig andedräkt samt sår på tungan kan vara symptom på muntorrhet.

Konsekvenserna av detta kan bli att dina tänder tar skada. Tänder hos personer som lider av muntorrhet blir extra utsatta; det saliv som ska fungera som ett skydd minskas – och det gör att risken för exempelvis kariesangrepp ökar. Samtidigt så exponeras man även tydligare för att drabbas av besvär med slemhinnorna och där sår och infektioner kan uppkomma inne i munhålan. Långvarig muntorrhet ökar risken för inflammationer och därmed också för olika tandlossningssjukdomar.

Man bör därför söka hjälp om man upplever en långvarig muntorrhet. Den hjälpen kan man primärt få via sjukvården, men även av en tandläkare. Faktum är att en tandläkare – eller en tandhygienist (https://solnadental.se/behandlingar/tandhygienist/)- brukar vara de som först upptäcker att en patient har minskad salivproduktion. Samtidigt så ger tandläkaren/tandhygienisten också goda råd och tips kring hur en patient kan agera för att komma till bukt med problematiken. Detta givetvis i kombination med den eventuella behandling som krävs för att exempelvis laga tänder som tagit skada.

Om det handlar om att muntorrheten beror på läkemedel så brukar ofta tandläkare samarbeta med vanliga läkare och tillsammans och hitta läkemedel som verkar utan att salivproduktionen tar skada.

Kan jag göra någonting på egen hand?

Det finns saker som kan stimulera salivproduktionen. På Apoteket finns exempelvis sug- och tuggtabletter som kan användas. Där finns även munspray samt exempelvis saliversättningsmedel. Fråga personalen om råd gällande detta. Du kan även prova tuggummin – men välj då sockerfria alternativ och gärna de som har extra fluor; de ger extra skydd för dina tänder.

Vi kan dock inte nog poängtera vikten av att du ska försöka ta reda på varför du lider av muntorrhet. Kontakta en tandläkare eller en läkare och försök få till stånd en utredning om ditt hälsotillstånd. Den kan rädda dina tänder och din munhälsa.