24. februari, 2023

Vakna med smärta i käken

Många har upplevt hur man vaknar på morgonen och har ont i käken. Vanligtvis går det över under dagen men om det inte gör det eller om man har återkommande smärta i käken så bör man försöka hitta orsaken till varför det gör ont.

Värk i käken kan orsakas av en mängd olika saker såsom:

• Bruxism (omedvetet gnisslande av tänderna)
  • Överansträngning av käken (till exempel genom spela blåsinstrument eller tugga tuggummi)
  • Käkledsproblem
  • Infektioner
  • Tandproblem

Många av de här orsakerna kan höra ihop på ett eller annat sätt – tandgnissling kan exempelvis bero på stress, tandproblem kan leda till infektioner och så vidare.

Beroende på vad som verkar mest troligt kan du antingen kontakta en tandläkare eller din vårdcentral för att utreda saken närmare och för att få rätt behandling. Om du får plötsligt ont i käken samtidigt som du känner dig yr, får svårt att andas och ont i bröstet bör du söka vård omgående.

Lindra din smärta i käken

Även om det ofta inte är farligt eller akut med smärta i käken så är det obehagligt att behöva uppleva. Det finns flertalet saker som du kan göra för att lindra smärtan.

Smärtstillande – På apoteket och i flertalet matvarubutiker kan du hitta smärtstillande läkemedel som ibuprofen och paracetamol. De hjälper tillfälligt med värken och fungerar även anti-inflammatoriskt.

Kyla eller värme – Kyla är bra vid inflammationer och svullnader, värme vid stelhet eller muskelsmärta.

Bra kudde – Se till att din kudde är av bra kvalitet och ligger på ett sådant sätt att käken inte utsätts för ett onödigt tryck.

Lättuggad mat – Undvik att äta mat som är svårtuggad. Håll dig från att tugga tuggummi.

Massage – Prova att massera käken på olika sätt.

Träna och meditera – för att minska stress och spänningar i kroppen kan du prova mindfulness och promenader. KBT eller annan samtalsterapi kan hjälpa om smärtan beror på spänningar.

Akupunktur – Ibland kan det hjälpa med akupunktur för att minska spänningar eller smärta i olika delar av kroppen.

Ta din smärta på allvar och tänk på att det finns olika orsaker till smärta i käken. Ibland är det svårt att själv fastställa orsaken. Det är därför viktigt att kontakta en vårdcentral eller tandläkare för rådgivning och behandling.

Återkommande och varaktig smärta i käken

Märker du att smärtan inte ger med sig så kan det vara något mer allvarligt. Allvarliga orsaker till ont i käken kan exempelvis vara temporomandibulär ledsyndrom (TMD), käkcancer eller käkartär.

TMD är en vanlig orsak till ont i käken som beror på problem med muskler och leder i käken. Det är en grupp av störningar som påverkar temporomandibulärleden och musklerna för munnen. Orsaker kan vara skador, trauman, muskelspänningar och oregelbundna tänder.

Symtom på TMD inkluderar smärta, svårigheter att öppna eller stänga munnen, klickande eller knäppande ljud och svårigheter att tugga eller svälja. För att behandla TMD kan man använda sig av muskelavslappnande mediciner, fysioterapi, oralkirurgi eller ortodonti.

Käkcancer är en ovanlig form av cancer i käken som kan spridas om det inte behandlas tidigt. Det finns en högre risk att utveckla käkcancer om man dricker alkohol och röker. Om du lider av smärta, svullnad, rodnad, blödningar, har problem med tugga och svälja så kan detta vara käkcancer. Misstänker du det bör du kontakta en läkare. För att behandla käkcancer kan man behöva kirurgi, strålning och kemoterapi.

Käkartär kan också orsaka ont i käken och kan vara livshotande om det inte behandlas. Det är en hjärt- och kärlsjukdom där artärerna som förser blod till käken och hjärnan blir förträngda vilket kan leda till stroke. Högt blodtryck, höga kolesterolnivåer, rökning och övervikt . Symtom inkluderar smärta, svårigheter att tugga, svälja och öppna munnen. Behandling kan innebära livsstilsförändringar, läkemedel och kirurgiska ingrepp.

Liknande artiklar

Stress kan leda till tandvärk https://solnadental.se/stress-kan-leda-till-tandvark

Endodonti https://solnadental.se/endodonti

Mellanrumsborste – Tips och råd från tandhygienisten https://solnadental.se/mellanrumsborste