Rotfyllning & rotbehandling

Här på Solna Dental kan vi hjälpa dig med skonsam rotfyllning. Vid en rotbehandling rengörs den infekterade rotkanalen och fylls innan den förseglas

Rotfyllning och effektiva rotbehandlingar

Bakterier har kommit in i din tand och spritt sig ner i tandroten. Dessa bakterier måste man få bort. Om man inte tar bort bakterierna så kommer de att sprida sig längre ut i benet under tanden. Värk uppkommer ofta i samband med att bakterierna trycker mot benet under roten och tanden blir öm. Då måste man göra en rotfyllning. En rotbehandling innebär att man gör helt rent i tanden innan den rotfylls.

Skonsam och smärtfri behandling

Många oroar sig att en rotfyllning ska vara mycket smärtsam. Vi vill dock lugna våra blivande patienter med att säga att med dagens teknik är ingreppet i stort sett smärtfritt. Detta för att våra moderna bedövningsmetoder är mycket effektiva och säkra.

Känner du dig ändå orolig är du alltid välkommen att kontakta oss för att prata med en tandläkare om du har några frågor kring behandlingen. Du når oss enklast på telefonnr: 08-55 39 39 99.

Så går en rotfyllning till

• Vi inleder med en undersökning och röntgen av den drabbade tanden.
  • Därefter rengör vi rotkanalen och ser till att alla bakterier är borta.
  • Då rotkanalen är rengjord appliceras ett antibakteriellt medel
  • Sedan fylls rotkanalen med guttaperka
  • Därefter förseglas öppningen på samma sätt som när man lagar ett vanligt hål

Höga krav på tandläkaren

Det är mycket viktigt att vi får helt rent i tanden. Ibland tar det flera besök men vanligen så tar det två besök med ca 1 månads mellanrum. Vi tar regelbundet röntgenbilder för att säkerställa önskat resultat. Efter första besöket så kan det kännas lite från tanden under några dagar, men detta brukar gå över.

Tanden kan också vara öm när man tuggar, under någon vecka efter behandlingen, ibland mycket längre tid än så. När rotfyllningen är slutförd så har vi täppt igen pulpan. Beroende på hur mycket som är kvar av tanden görs sedan antingen en lagning eller en krona på tanden.