Mat och dryck som stärker din emalj

De flesta av oss är medvetna om att mat och dryck påverkar tänderna negativt. Man har ofta hört rådet av tandläkare att inte småäta för att att minska syraangrepp på tänderna. Det som inte så många vet är dock att det finns mat som är bra för tänderna!

Reparerade saliv

För att förstå hur det hänger ihop måste vi förklara vad det är som egentligen orsakar syreangreppen på dina tänder.

På tänderna sitter det små bakterier som bryter ner socker och kolhydrater. När bakterierna bryter ner sockret så bildas syra som en restprodukt och den syran angriper tanden och kan i värsta fall göra att det blir hål. Den sura miljön som blir i munnen efter att man ätit varar i ungefär 30 minuter och under den tiden är tänderna väldigt utsatta. Efter 30 minuter så tar saliven över och neutraliserar den sura miljön. Sedan tar det ungefär 2 timmar för saliven att reparera de skador som blivit på tanden.

Mat som neutraliserar syra

Det finns mat som neutraliserar syra och som sköljer bort den. De flesta mejeriprodukter såsom mjölk, ost och yoghurt fungerar neutraliserande mot syraangrepp. Även nötter kan ha en neutraliserande påverkan på dina tänder.

Mat som innehåller lite socker och som får dig att tugga mycket, som exempelvis äpple och morot, stimulerar salivproduktionen och sköljer rent munnen från socker som sitter fast på tänderna.

Det bästa som du kan dricka för att dina tänder skall må bra är dock vatten.

Mineraler och vitaminer som är bra för tänderna

Att äta livsmedel med kalcium och fosfater är bra för det hjälper till att återuppbygga emaljen som försvunnit på grund av syraangrepp. Dessutom så återställer och förstärker fosfater och kalcium tändernas släthet och glans. Vitamin D tillsammans med kalcium hjälper till att göra tänderna starkare.

C-vitamin är viktigt för att hålla tandköttet friskt. Järn, magnesium och folsyra är mineraler som bidrar till att reparera celler i tandköttet. Niacin som motverkar att tandköttet drar sig tillbaka. A-vitamin är bra för din salivproduktion och som du läst här ovan är saliv mycket viktigt för att tänderna skall återhämta sig mellan måltiderna.

Alla kolhydrater är inte dåliga

Kolhydrater är i princip bara socker men alla kolhydrater är inte lika dåliga för dina tänder. Det har visat sig finnas ett samband mellan glykemiskt index (GI) och hur bra eller dåligt ett livsmedel är för dina tänder. Sådant som har ett högt glykemiskt index, till exempel vitt bröd och öl är sämre för tänderna än sådant med lågt glykemiskt index som banan och jordgubbar. Dessutom är all mat som fastnar i tänderna sämre än sådan som snabbt tuggas och sväljas.

Mat med hög syrehalt

Det är inte bara socker som kan skada tänderna genom att bakterierna på dina tänder producerar syra. Syrarik mat och dryck är inte heller bra att konsumera då det orsakar frätskador på tänderna.

När tänderna utsätts för en sur dryck som exempelvis läsk så löses emaljen upp. Saliven i munnen är ganska bra på att reparera den här typen av skador men om en person dricker läsk ofta eller äter andra sura livsmedel så hinner inte tanden återhämta sig och detta leder slutligen till mycket smärtsamma skador på tänderna.

Tandläkare har sett en ökad mängd av frätskador på tänderna de senaste åren vilket man tror beror på ett ökat intag av läsk. Sockerfri läsk är bättre än vanlig läsk med socker men även sockerfri läsk fräter på tänderna därför skall man dricka den med måtta.


Liknande artiklar

Tandlossning (Parodontit) - orsaker och åtgärder

När behöver man göra en rotfyllning?

Gnissla tänder - åtgärder & orsaker

Tandläkare i moderna lokaler
19 jun 2022