21 september, 2018

Feber och tandvärk

Vad gör man om man har tandvärk och feber?

Om du har ont i en tand och dessutom får feber är det mycket viktigt att du så snart som möjligt bokar en tid hos en akuttandläkare. Med största sannolikhet har du drabbats av långtgående pulpit, inflammation i tandnerven. Pulpit orsakas oftast av ett kariesangrepp som trängt hela vägen in till tandnerven, men det kan också orsakas av en djupgående lagning som försämrats tandens försvar, eller ett trauma, som till exempel ett slag mot tanden.

”Akut tandvärk orsakad av pulpit är bland det det värsta man kan uppleva i smärtväg och för de flesta finns ingen annan tanke än att snabbt hitta en tandläkare för att få stopp på besvären”

Vanligtvis känner man av en inflammation långt innan den ger upphov till feber. Vissa får dock inga sjukdomssymptom alls i början, inte ens smärta. Förr eller senare börjar det trots allt göra ont. Akut tandvärk orsakad av pulpit är bland det det värsta man kan uppleva i smärtväg och för de flesta finns ingen annan tanke än att snabbt hitta en tandläkare för att få stopp på besvären. Ju tidigare du kommer in när du känner smärta, desto större chans har vi att göra en lyckad rotfyllning. Har du otur sprider sig bakterierna ner i käkbenet och till och med ut i blodet, och då kan du bli riktigt sjuk.

Antibiotika vid feber

Vanligtvis brukar tandläkare inte skriva ut antibiotika vid pulpit. Sedan ett antal år är svensk hälso- och sjukvård överlag betydligt mer restriktiv med att skriva ut antibiotika med tanke på risken att bakterierna blir resistenta. Vid allmänna sjukdomstillstånd som feber och svullnader skrivs dock alltid antibiotika ut. Dock är det så att så fort bakterierna rensats ut och tanden rotfyllts så brukar den värsta smärtan upphöra.

Har du fått en akuttid kan du i väntan på den lindra smärtan med receptfria värktabletter. Det brukar hjälpa lite grann men tar inte bort allt det onda. Att sova så mycket man kan och att dricka mycket vatten kan också hjälpa. De flesta som lider av svår tandvärk har mycket svårt att äta, men flytande föda brukar gå att få ner.

Hur går en rotfyllning till?

Om pulpan blivit inflammerad innebär det att den måste avlägsnas, och tandens rotsystem måste rensas på bakterier. Tandläkaren öppnar en väg in till rotkanalen och gör rent med särskilda filar. Det kan var olika svårt att få helt rent i tanden, så ganska ofta måste behandlingen delas upp på flera tillfällen. Innan man slutar för dagen fyller då tandläkaren tanden med ett bakteriedödande medel. När rotkanalen till slut är helt ren fylls roten med guttaperka, en