Visdomstand | När måste man dra ut visdomständer?

Information om visdomständer

Visdomständerna är en kvarleva från äldre tider, då vi människor åt grövre kost och behövde kraftigare tänder för att bita och tugga.

På den tiden var också våra käkar större. Numera när en visdomstand bryter fram ställer den ofta till med problem. Våra käkar har helt enkelt blivit mindre i och med att vi börjat äta kost som inte kräver lika mycket tuggande.

Visdomständerna är dock lika stora som förut och hos många människor får de helt enkelt inte plats. Oftast bryter de ut i 25-årsåldern, en ålder som åtminstone förr i tiden sågs som en garant för att en människa uppnått en viss livsvisdom.

Visdomständer är för de flesta förknippade med smärta och besvär, och det är sant att det gör ont när visdomständerna bryter fram

Det är inte heller alla människor som har anlag för visdomständer, och en del har bara anlag för en visdomstand eller två. Det normala är dock att man har anlag för fyra visdomständer. Dessa räknas in i det normala tandbeståndet som i vuxen ålder är 32 tänder.

Visdomständer är för många förknippade med smärta och besvär. Det gör ont när en visdomstand bryter fram, och tandköttet blir inte sällan ömt och svullet. För en del blir det dock ännu värre och det beror ofta på att käken är för trång och att visdomstanden växer upp snett och trycker på tanden framför.

Ofta inga problem

Redan i tonåren brukar en tandläkare kunna se om det finns anlag för visdomständer och i vissa fall även om de väntas kunna ge problem i framtiden. Man brukar dock inte operera bort visdomständer som inte brutit fram.

Detta eftersom det är en omständlig och smärtsam process som dessutom kan ge mer besvär än vad den gör nytta. Ibland stannar visdomständerna i käkbenet hela livet och får vara kvar där om de inte ställer till med problem.

Trångt i käken när en visdomstand kommer fram

När tänderna bryter ut gör det alltid ont. Men om de ser ut att komma upp på ett bra sätt låter man dem vara kvar. Ofta är det trångt i käken eftersom de tänder som redan kommit upp har lagt beslag på utrymmet. Om en visdomstand har ont om plats är det lätt att den börjar växa upp snett och trycka på tanden framför. Om den framförvarande tanden blir skadad på grund av detta är det inte ovanligt att man drar ut den tanden i stället för visdomstanden, som tar den andra tandens plats.

Arenatandläkarna
Evenemangsgatan 16
169 56 Solna
arena@solnadental.se

Huvudstatandläkarna
Krysshammarvägen 10
171 57 Solna
info@solnadental.se

Komplikationer med visdomständer

Om en visdomstand bara växer upp delvis kan det hända att en del av ytan täcks av tandkött. Tandköttet blir lätt sårigt då den motsvarande tanden i den andra käken trycker ner på det. Då måste man dra ut visdomstanden.

Det är också vanligt att man drar ut visdomstanden om den orsakar inflammationer i tandköttet runt omkring. En visdomstand kan orsaka feber, svårigheter att gapa, svullna kinder och tandkött och i värsta fall även andningssvårigheter om en inflammation rör sig ner mot svalget. Upplever du sådana problem ska du omedelbart kontakta oss för akut tandvård.

Kontakta oss direkt om du får problem med smärta i din visdomstand

Har du ont i området där en visdomstand håller på att bryta fram? Kontakta oss på någon av våra tandkliniker i Stockholm så bokar vi in en tid för undersökning. Vi kan se vart tanden är på väg och om det finns incitament för att dra ut den så gör vi det. Oftast är det en ganska enkel procedur att dra ut en visdomstand. Du blir lokalbedövad och kan även få smärtstillande medicin. Om du känner oro inför ingreppet kan vi även erbjuda dig lugnande medel.

När området är ordentligt bedövat kan tandläkaren vicka på tanden och till slut dra ut den med en tång. Om tanden sitter djupt eller är extra svår att komma åt krävs dock ett kirurgiskt ingrepp för att dra ut tanden. Det blir dyrare och är mer komplicerat, men egentligen inte heller något att oroa sig för. Efter att man dragit ut en tand är det vanligt att man har ont i några dagar. Men om man är noga med hygienen läker tandköttet snart ihop och man kommer inte att få några fler problem.

Preoperativ information inför en visdomstandsoperation

Att operera bort en visdomstand är en mycket vanlig behandling och går att göra under lokalbedövning. Det kommer inte att kännas något eftersom hela området kommer att vara bedövat under ingreppet. Det är samma typ av bedövning som vi använder när vi lagar dina tänder.

Operationen i sig är inget stort ingrepp men det kan verka så eftersom vi måste klä in allt i
sterila förpackningar. Det är för din skull vi är noga med hygienen. När vi försäkrat oss om att
bedövningen tagit så kan vi börja. Vi gör ett litet snitt så att vi kan se tanden bättre. Ofta
behöver vi slipa bort lite ben runt tanden för att komma åt. Slipandet kan vibrera lite med det
gör inte ont. Beroende på hur tanden sitter så tar vi sedan ut tanden, ofta genom att dela på den
och det kan då knaka lite. När tanden är ute så sätter vi några stygn för att det ska läka snabbare.

Det hål som blivit efter tanden kommer sedan först att täckas med tandkött vilket sker under de första läkningsveckorna. Under de närmaste månaderna efter ingreppet så växer sedan ben sakta in för att ersätta hålet som bildats.

Tänk på att äta och dricka ordentligt innan besöket, eftersom du inte ska äta dricka eller skölja
under de första timmarna (ca 2 timmar).

Se också till att du kan ta det lugnt under den första tiden efter ingreppet. Någon direkt fysisk
ansträngning samma dag är uteslutet.

Under den första veckan efter ingreppet är värk och svullnad mycket vanligt. Därför kommer
du att få med dig recept på värktabletter.

Det tar ungefär en timme.

Även fast dessa operationer är en vanlig behandling medför de vissa besvär under den första
veckan efter ingreppet, t.ex. värk och svullnad, begränsad gapförmåga. Vid alla typer av kirurgiska ingrepp finns det risker. En mycket ovanlig, men dock förekommande komplikation är
känselpåverkan.

Detta förekommer i några procent av alla visdomstandsoperationer och
innebär att man får en känselnedsättning av antingen en del av tungan eller underläppen. (Kan
beskrivas ungefär som en bedövning som inte helt försvinner).

Hur stor risken är beror på hur nerverna ligger vid din visdomstand. I vissa fall kommer känseln helt tillbaka, men inte alltid.

Det bör understrykas att denna risk är en mycket ovanlig komplikation. Andra risker när det
gäller visdomständer i underkäken är att man efter ingreppet får ilningar från tanden närmast
framför den borttagna tanden. Detta beror på att man fått en blottad rotyta på denna tand och att
rotytan är mer känslig för t.ex. värme och kyla. Dessa besvär avtar med tiden.
Är det något du undrar över så ring eller skriv så återkommer vi så fort vi kan.

Du kan även ladda ner informationen i en smart PDF.