2 oktober, 2018

Tandskador hos barn

När ditt barn råkar skada tänderna

Barn är aktiva och en olycka händer lätt. När barn ramlar är det inte ovanligt att de skadar tänderna i munnen. Oftast är det framtänderna i övre tandraden som skadas. Många gånger leder tandskador hos barn inte till några komplikationer men det finns risk för att de permanenta tänderna som ligger och vilar i käken också skadas om olyckan är framme.

”Om barnet skulle skada en så stor del av tanden att tandnerven blir synlig, pulpan, kan tandläkaren ta bort hela mjölktanden. Barnets första tänder rotfylls inte som vuxnas tänder.”

När ett barn har ramlat kan det synas en spricka på tandens yta som sällan behöver behandlas. Om en del av tanden går av kan barnet känna en isande känsla när man äter eller dricker, särskilt när man tuggar. Det kan vara svårt att laga en avslagen mjölktand men då räcker det ofta med att tandläkaren slipar bort vassa delar så att tanden blir slät igen, även på den skadade delen.

Mjölktänder rotfylls inte

Ibland kan en mjölktand skadas så att den trycks upp i käken. Som förälder kan det då vara svårt att avgöra om tanden lossnat eller finns kvar. Om du eller ditt barn känner er osäkra är det bra att ta kontakt med tandvården för undersökning och eventuell röntgen som kan visa om tanden är kvar eller inte.

Andra gånger kan mjölktänder som fått en smäll börja blöda. De kanske börjar kännas lösa eller byter läge i käken. Det kan bli besvärligt om barnet inte kan stänga munnen, tugga och bita ihop som vanligt. Då behöver en tandläkare undersöka tänderna för att bestämma om skadade tänder ska sitta kvar eller inte.

Mjölktänder som slås ut vid en olycka sätts inte tillbaka eftersom de kan påverka de permanenta tänder som sedan ska växa ut.

Om färgen på tanden förändras

Ibland förändras färgen på en skadad tand vid skadetillfället. Barnets tand kan till exempel mörkna i färgen. Ibland går sådana här färgförändringar tillbaka av sig själv. Det händer också att en blåsa bildas på själva tandköttet om tandnerven blivit infekterad. En sådan infektion leder i regel till att mjölktanden tas bort.

Som förälder ska du ta kontakt med tandläkare eller tandsköterska om ditt barn har en skadad tand som ändrat färg eller ger barnet besvär.

Du kan själv hjälpa ditt barn genom att ge alvedon eller andra smärtstillande läkemedel. Hjälp till att hålla rent runt den skadade tanden, till exempel genom att badda den med bakteriedödande medel. Erbjud även barnet flytande föda eller lättuggad mat. Det är bra om barnet inte suger på tumme, använder napp eller nappflaska då napp och tumme kan komma åt den skadade tanden.