24 oktober, 2018

Så påverkar klimakteriet tandhälsan

Klimakteriet och dina tänder

Klimakteriet, kvinnans övergångsperiod där mensen gradvis avtar för att sedan till slut helt upphöra i och med den så kallade menopausen, brukar vara ungefär ett år. Den inträder vanligtvis någon gång mellan 45 och 57 års ålder hos kvinnor i Sverige, men kan även komma tidigare eller senare. Snittåldern för att inträda i menopausen (då man inte längre är fruktbar) är hos svenska kvinnor 51 år.

”Kvinnor har mellan tonåren och upp till medelåldern generellt en bättre tandhälsa än män. Men efter klimakteriet försvinner detta naturliga skydd”

Mycket har sagts om klimakteriet. Det man brukar höra talas om mest är de så kallade vallningarna, med svettningar och rodnader som följd. Vallningar sägs ofta bero på de förändrade nivåerna av östrogen, det kvinnliga könshormonet, i kroppen. Men undersökningar som har visat att västerländska kvinnor har mer problem med vallningar än till exempel japanska kvinnor och kvinnor från vissa afrikanska länder, har fått forskare att tro att det kan ha med kosthållning att göra.

Östrogen skyddar mot inflammationer

Östrogenförändringarna påverkar även tandhälsan hos kvinnor. När östrogennivåerna sjunker blir munnen mer känslig för inflammationer, visar forskning. Inflammationer är det som i längden leder till tandlossning och karies. Detta om bakterierna lyckas ta sig ner i tandfickor och genom emaljen i tänderna.

Under de åren som man menstruerar verkar det som att östrogen faktiskt skyddar kvinnors tänder. Och kvinnor har mellan tonåren och upp till medelåldern generellt en bättre tandhälsa än män. Men efter klimakteriet försvinner alltså detta naturliga skydd och det gör att tandhälsan kan försämras lättare om man inte ser upp.

Hormonbehandlingar skapar muntorrhet

Många kvinnor får hormonbehandlingar i och med klimakteriet. Extra östrogen på konstgjord väg ökar visserligen motståndskraften mot inflammationer, men gör tråkigt nog samtidigt att sa