24 oktober, 2018

Så påverkar klimakteriet tandhälsan

Klimakteriet och dina tänder

Klimakteriet, kvinnans övergångsperiod där mensen gradvis avtar för att sedan till slut helt upphöra i och med den så kallade menopausen, brukar vara ungefär ett år. Den inträder vanligtvis någon gång mellan 45 och 57 års ålder hos kvinnor i Sverige, men kan även komma tidigare eller senare. Snittåldern för att inträda i menopausen (då man inte längre är fruktbar) är hos svenska kvinnor 51 år.

”Kvinnor har mellan tonåren och upp till medelåldern generellt en bättre tandhälsa än män. Men efter klimakteriet försvinner detta naturliga skydd”

Mycket har sagts om klimakteriet. Det man brukar höra talas om mest är de så kallade vallningarna, med svettningar och rodnader som följd. Vallningar sägs ofta bero på de förändrade nivåerna av östrogen, det kvinnliga könshormonet, i kroppen. Men undersökningar som har visat att västerländska kvinnor har mer problem med vallningar än till exempel japanska kvinnor och kvinnor från vissa afrikanska länder, har fått forskare att tro att det kan ha med kosthållning att göra.

Östrogen skyddar mot inflammationer

Östrogenförändringarna påverkar även tandhälsan hos kvinnor. När östrogennivåerna sjunker blir munnen mer känslig för inflammationer, visar forskning. Inflammationer är det som i längden leder till tandlossning och karies. Detta om bakterierna lyckas ta sig ner i tandfickor och genom emaljen i tänderna.

Under de åren som man menstruerar verkar det som att östrogen faktiskt skyddar kvinnors tänder. Och kvinnor har mellan tonåren och upp till medelåldern generellt en bättre tandhälsa än män. Men efter klimakteriet försvinner alltså detta naturliga skydd och det gör att tandhälsan kan försämras lättare om man inte ser upp.

Hormonbehandlingar skapar muntorrhet

Många kvinnor får hormonbehandlingar i och med klimakteriet. Extra östrogen på konstgjord väg ökar visserligen motståndskraften mot inflammationer, men gör tråkigt nog samtidigt att salivproduktionen blir mindre. Detta är inte bra, eftersom saliven spelar stor roll i hur bra bakterier i munhålan sköljs bort. Därför är det inte ovanligt att kvinnor i klimakteriet drabbas av dålig andedräkt och även värre problem som tandlossning.

Tuggummi och regelbunden egenvård

Det är alltså till råga på allt svårare att sköta sin tandhälsa på ett bra sätt när man kommit i klimakteriet. Att tugga tuggummi med xylitol efter måltiderna kan hjälpa till att öka salivproduktionen och därmed få bort skadliga bakterier från tänderna. Samtidigt är det ytterst viktigt att man är extra noga med sin dagliga tandhygien. Borstning med fluor två gånger varje dag, dessutom tandtråd och mellanrumsborstar för att få bort mat som fastnat mellan tänderna.

Regelbundna tandläkarbesök

Man bör även besöka tandläkare eller tandhygienist (https://solnadental.se/behandlingar/tandhygienist/) oftare och mer regelbundet än man kanske tidigare gjort. Minst en, helst två, undersökningar varje år kan hjälpa till med att identifiera brister och problem med tandhälsan, vilket ger en god chans att man kan komma tillrätta med problemen innan de blivit riktigt allvarliga.

Svårt att hänga med när kroppen förändras

Det kan vara svårt att efter ett liv med god tandhälsa där man sällan eller aldrig haft några problem med tänderna, plötsligt behöva bli petnoga med munhygienen. Men för många kvinnor är det en realitet, om de vill behålla sina tänder livet ut. Bakterier och inflammationer i munhålan kan ju dessutom orsaka problem i övriga kroppen, som hjärt- och kärlsjukdomar, så god tandhälsa är en viktig hälsofråga.

Klimakteriet gör det alltså mer komplicerat, men långt ifrån ohanterligt, att behålla en god tandhälsa. Rådfråga gärna din tandläkare vad du själv kan göra om du märker att du blir torrare i munnen eller oftare drabbas av till exempel blödande tandkött. Rätt hanterat behöver klimakteriet inte innebära en sämre munhälsa, det gäller bara att tidigt ta itu med de nya utmaningar man möter.