16 mars, 2021

Blåsor i munnen (Afte), munblåsor eller inflammerat tandkött

Vad gör man vid blåsor i munnen?

Alla får ont i munnen någon gång i bland. Det kan ofta härledas till att man har slarvat med munhygienen, men inte alltid. Det vanligaste problemet med smärtor i munnen beror på ett inflammerat tandkött, gingivit. Det uppstår när matrester får ligga kvar i fickorna mellan tand och tandkött och bakterier får fritt spelrum. Tandköttet blir rött, ömt, svullet och blöder när man borstar. En tandköttsinflammation går vanligen över av sig själv efter någon vecka om man är noga med att borsta och göra rent mellan tänderna.

”Det absolut viktigaste när du får blåsor i munnen är att du fortsätter att hålla en god munhygien med tandborstning och även munskölj, även om det gör ont”

Ett annat, mindre vanligt problem, är blåsor i munnen, så kallad afte. Det handlar om en virusinfektion, men den är inte smittsam. Det är lite oklart varför afte uppstår, men troliga orsaker är stress, hormonella variationer och ibland yttre våld. Även blåsor i munnen brukar ge med sig efter ett par veckor, men pågår det längre ska du kontakta oss så kan vi hjälpa dig med lindrande behandling. Afte är ofta smärtsamt, men är inte farligt. Det absolut viktigaste när du får blåsor i munnen är att du fortsätter att hålla en god munhygien med tandborstning och även munskölj, även om det gör ont, annars kan bli problemen bli värre.

Afte – blåsor i munnen

Afte beror på slemhinneförändringar och ger smärta i munslemhinnan, som täcker hela tandköttet, gommen och munbotten. Ofta börjar det som en brännande, svidande känsla i hela munhålan. Efter ett kort tag utvecklas blåsor, som växer tills de är mellan 5 och 10 mm stora och sedan spricker. Såret som uppstår kallas ett aftöst sår, det är svagt gult med en rodnad runt om sig. Afte uppstår oftast på insidan av läpparna och runt om tungan.

Vi människor är olika mottagliga för afte, varför är inte klarlagt. Det kan uppstå av många olika orsaker, som inkluderar stress och hormonförändringar, men även på det området behövs mer forskning. Afte är dock oftast självläkande. Det finns ingen medicin som hjälper men besvären kan lindras med salva eller munsköljmedel. Du bör kontakta oss om du haft blåsor och smärta i munnen i mer än två veckor.

Gingivit – tandköttsinflammation

Mellan tand och tandkött finns en liten ficka som är ungefär 1-2 mm djup. När du borstar tänderna gäller det att komma åt de matr