8 augusti, 2021

Stress kan leda till tandvärk

Lider du av tandvärk? Stress kan vara en av anledningarna

Det finns många olika saker som kan leda till tandvärk. Karies, ett trauma i form av en smäll vid exempelvis idrottande, att visdomständer tränger fram igenom tandköttet eller att man exempelvis har en inflammation i tandköttet. Vanliga orsaker – men det finns även mer diffusa sådana. Att man gnisslar tänder och pressar käkarna mot varandra medan man sover är ett exempel. Något som ofta, indirekt, beror på stress.

Stress är idag en folksjukdom och det handlar också om hjul som rullar väldigt snabbt. Många menar på att stress är en tickande bomb som kan brisera och medföra enorma kostnader för samhället och samtidigt djupgående konsekvenser för den enskilde individen som kan drabbas av ångest, depressioner och där man blir utbränd. Att stress kan leda till problem som övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar och exempelvis diabetes är andra konsekvenser värda att nämna.

Tandvärk som en följd av att man pressar käkarna mot varandra och gnisslar tänderna är naturligtvis en lindrig sak i sammanhanget – men det kan dels ändå medföra problem och dels också ses som en indikator på att man behöver genomföra förändringar i det egna livet och reducera stressen.

Bettskena kan hjälpa mot tandvärken

Rent fysiskt så kan man lindra tandvärk orsakad av stress genom att besöka en tandläkare. Denne undersöker först tänderna och kontrollerar att de inte tagit skada. Om så är fallet så sätts lämplig behandling in.

Därefter så gäller det också att arbeta förebyggande: varför gnisslar du tänder och hur kan man hindra tänderna från att gå sönder? En bettskena (https://solnadental.se/behandlingar/bettskena/) är en bra lösning. En sådan skräddarsys för patienten och används nattetid. Det är något som fungerar sett till att tandvärken kan upphöra, men roten till problemet finns ändå kvar i form av stressen.

Hur kan man reducera stress?

Varför stressar vi? I många fall så handlar det om att vi numera förväntas att prestera i varje led. Vi ska arbeta och vara på topp jämt – gärna övertid också – och vi ska utöver detta också vara världens bästa föräldrar, kompisar och medmänniskor. Vi ska bo i vackra bostäder, vi ska resa och ha snygga bilar – något som också ska visas upp på olika sociala medier – och vi ska hinna renovera, träna, umgås och vara världens bästa partners. Det finns en