När behöver man tillskott av D-vitamin?

På sommaren lyser solen och D-vitaminen skapas i normala fall i tillräcklig mängd på naturlig väg. Men under höst och vinter är det som alla vet mörkare och solens strålar räcker inte till. Hur gör du för att få tillräckligt med D-vitamin under de mörka månaderna?

Kroppen samlar på sig D-vitamin i huden genom solljus – men på våra nordliga breddgrader fungerar det bara under ungefär sex månader, från tidig vår till sen höst. Under vintern är UV-ljuset för svagt för att det ska göra någon effekt på D-vitaminnivån. Men det går att öka halterna på andra sätt. Exempelvis finns det ett flertal livsmedel som innehåller mycket D-vitamin till exempel lax och en del mejeriprodukter.

Behövs i kroppen för skelettet

D-vitamin behövs i våra kroppar för att skelett och tänder ska växa och fungera normalt. Dessutom hjälper vitaminen kroppens slemhinnor i kampen mot bakterier och virus.

Receptorer för D-vitamin finns i hela kroppen, inklusive hjärnan. Därför är det vanligt att mäta nivån av D-vitamin på personer som lider av psykisk ohälsa. Vid låga nivåer ordineras ofta D-vitamin på recept för att reglera ett lågt värde.

Några symtom på D-vitaminbrist

Hur märks det att man lider av brist på D-vitamin? Symtomen är ofta diffusa eller inga alls – i alla fall om det handlar om en lindrig brist. Långvarig brist kan dock leda till problem – exempelvis skelettskadan rakit (också känd som engelska sjukan). För att förhindra detta rekommenderas alla barn från en vecka upp till två års ålder ett dagligt intag av D-vitamin.

Det finns även forskning som tyder på att brist på vitamin D kan bidra till olika former av cancer och andra sjukdomar.

Barn och gravida i riskgruppen

Grupper som riskerar att drabbas av D-vitaminbrist är bland annat personer som är inomhus mycket, personer med mörkt hudpigment, personer som täcker stora delar av kroppen med kläder samt barn och gravida.

Kosttillskott med D-vitamin är omdebatterat – men den generella åsikten är att det inte ska behövas om det inte finns väldigt låga nivåer av vitaminen i kroppen. Risken att få i sig för mycket D-vitamin är låg i Sverige – men om man får det kan det leda till för höga nivåer av kalcium i blodet, njursvikt med mera.

Några bra källor för D-vitamin

  • Solen är som sagt den största källan till D-vitamin, men här är några av de livsmedel som innehåller vitaminet.
  • Fet fisk, exempelvis lax och sill.
  • Mejeriprodukter – viktiga källor om de är berikade med D-vitamin.
  • Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin.