17 augusti, 2020

Fakta om Gingivit (blödande tandkött)

Gingivit (blödande tandkött) – tandköttsinflammation orsakad av plack – är i sig inte en allvarlig åkomma, men den kan få tråkiga konsekvenser om den lämnas obehandlad.

En majoritet av Sveriges befolkning har eller har haft gingivit vid flera tillfällen. Gingivit uppstår när de mikroorganismer som finns naturligt i munnen får fritt spelrum att föröka sig på tandytorna. Dessa organismer bildar så småningom plack, en tunn bakteriebeläggning som vanligtvis är genomskinlig. Placken i sin tur leder efter ett tag till en inflammation i tandköttet, som bland annat resulterar i rodnader och senare till att tandköttet börjar blöda när man petar på det eller borstar tänderna.

Hur märker man att man har gingivit?

Tecken på gingivit är till en början dålig andedräkt och rodnader i tandköttet. Tandköttet kan också kännas ömt när du borstar tänderna. Om du slarvar med tandborstningen och inte tar bort placken börjar tandköttet så småningom också blöda när du borstar, och då kan du vara tämligen säker på att du fått gingivit.

Det är inte nödvändigt att gå till tandläkaren för att du har blödande tandkött. Om du borstar tänderna noggrant och även använder tandtråd så går inflammationen över av sig själv efter någon vecka. Var inte orolig över att tandköttet blöder när du borstar, det kommer att upphöra när gingiviten är borta.

Gingivit kan få allvarliga konsekvenser

Om du inte gör något åt ditt blödande tandkött så kommer problemen att förvärras, till dess att bakterierna tar sig så långt ner i tandköttsfickorna att tändernas fästen börjar lösa upp. Detta tillstånd kallas parodontit, eller tandlossning (https://solnadental.se/tandlossning-orsaker-och-atgarder). Tänderna blir allt mer lösa, men i de tidiga stadierna kan man behandla parodontit. Går det för lång tid kommer dock tänderna att börja lossna, och måste ersättas med bryggor eller implantat, något som kan bli mycket kostsamt.

Håll en god munhygien

Det bästa sättet att slippa gingivit och tandlossning är så klart att hålla en god munhygien, med tandborstning och tandtråd två gånger per dag. Om du märker att ditt tandkött blöder när du borstar, var extra noga vid just det området tills besvären försvinner. Se till att du verkligen får bort allt plack, även mellan tänderna, eftersom det är just i fickorna mellan tandkött och tänder som gingivit uppstår.

På apoteken kan du även hitta tandkräm och munsköljmedel som är extra effektiva mot gingivit. Prova gärna en sådan, men framför allt: ta hand om dina tänder regelbundet!